
A kimon (着物, sz szerinti jelentse: ruha, viselni val ruha) sszefoglal nevn a japn nemzeti viselet. A kimon sz eredetileg minden viselt ruhra hasznlatos kifejezs volt, s csak ksbb korltozdott egy bizonyos ruhadarabra. A kimonrl ltalnossgban elmondhat, hogy szabsa kitertve egy T bett formz, a nyugati kultrkrben az ilyen szabs ruhkat leginkbb kntsnek nevezik.
A kimon a legtbb nyugati ltzktl eltren nem kveti a test vonalt, szabsvonala szgletes. Tradicionlisan a kpeny bal oldali vgt hajtjk r a jobb oldalira (fordtva csak a halottak felravatalozsn szoks, l szemlynek balszerencst hoz).
Trtnete
A kimon zsiai kzvettssel vlt Japn nemzeti viseletv, s szmos vltozson ment keresztl. Az els kimon-szer viseletek a Yamato korszakban (Kr.u.250-710) jelentek meg a nk krben, ezt akkor kinu-mo nvvel illettk, s leginkbb egy redztt, fldig r selyemszoknybl, illetve hossz ujj felsrszbl llt. Ez leginkbb koreai hatsra utal.
A Nara korban (710-784-ig) megindult az intenzv kereskedelmi viszony Knval, gy az orszgban ers knai hats figyelhet meg mind a kpzmvszetekben, mind a kultrban - gy a viseletekben is. A hlgyek a knai udvari etikett szerint ltztek, amely eltrbe helyezte a szneket s a virgmintkat; a frfi viselet pedig leginkbb a test alakjnak mind robusztusabbnak val feltntetst szolglta: b szr nadrgok s b ujj ingek voltak divatosak, amelyeket az zleteknl szktettek, ezltal „puffostva” az anyagot.
Az igazi ttrst a kimon trtnetben mgis a Heian-kor (794-1192) hozta. Az ltzkdsi szoksokat a kilencedik szzad derekig a Tang dinasztia udvari viseletei diktltk: ezeket msoltk az elkelk, az ruhikat pedig a szolglk. A viszonylag bks idszakban virgzott az udvari let, a szerelmi lra, s a fokozott eszttikum irnti hajlam, amely elssorban a ruhk minsgnek ugrsszer javulsban, s az eltlzott mretekben nyilvnult meg. A korszak ni kimonjnak neve junihitoe ( 十二単, kana じゅうにひとえ), amely legalbb tizenkt kntsbl llt, de rangtl s gazdagsgtl fggen akr a hsz rteget is elrte. Mindehhez hossz, simra fslt hajviselet (tarekami) trsult, a konty s a hajdszek nem voltak ismertek.
A Heian-kor ms mdon is rtette blyegt a ksbbi divatra: ekkor vlt szokss, hogy a frfiak is felsruhzat gyannt hordjk azt a kntst, amely a junihitoe legfels rtegt kpezte, s ltalban a legdszesebb volt (valamint a legnagyobb is, hiszen az sszes tbbit be kellett fednie). Hogy elegnsabb benyomst keltsen, a knts aljt henger formban vastagtottk meg s varrtk fel - ez lett az eldje a ksbbi eskvi kimonknak (uchikae), illetve a sznhzi kimonknak is. A „heian-kori hlgyek” mig npszer kimon minta.
A Kamakura (1192-1333) s Muromachi (1336-1573) korszakban kvetkezett be a szamurjok felemelkedse. A ruhkat korszersteni kellett, gy a sok egymsra borul rteg s lefel bvl fazon helyett az egyenes, minl praktikusabb szabs lett divatos. A Muromachi korszakban lte Japn a kzpkor legszegnyebb veit, gy a ruhk kialaktsra az anyaggal val sprols jellemz. A frfi (szamurj) viselet neve hitatare, ez formjban mr ersen emlkeztetett a mai kimonra.
Az Edo-korban (1600-1867) az orszg felllegzett a polgrhbors vek utn, gy ismt volt lehetsg a mvszeteknek hdolni. A hajviseletek ekkor kezdtek egyre bonyolultabb formkat lteni, illetve a sznjtszs, valamint a gsa-letmd elterjedsvel az ltzkds kifejezbb vlsa is megfigyelhet. A frfiak kztt elterjedt a hakama (袴, egyfajta b szr nadrg, amit legtbbszr a kimon fl vettek) viselete, amely ksbb praktikus okokbl (lovagls) nll viselett vlt. A szamurjok felesgei s az udvarhlgyek, hogy szellemisgben elklnljenek az „nmagukat rul”, a kimont reklmtblnak hasznl prnptl, egyszn, leginkbb fehr kimonkat hordtak, azok fl pedig drga uchikae-kntst.
Ugyancsak az Edo-korra tehet a kimonfestsi eljrsok elterjedse, elssorban a yuzen-zome technik, amely leginkbb a stencilezshez hasonl. Az elegns kimonk egyltaln nem, vagy alig voltak dsztve, a kevesebb-tbb elve alapjn; ugyanakkor a paraszti lakodalmakban, vagy az egyszerbb np krben npszerek voltak a sznes s eltlzott mintk is.
Az Edo-korszak vgn mr rezni lehetett a vltozs szelt, s Japn az eurpai forradalmi hullm utrezgseknt megbuktatta a sguntust, helyrelltva a csszrsgot, s j, virgz korszakot ktve ezzel Meiji (1868-1912) nevhez. A kimon elnyerte mai formjt, s elssorban a kioti gsk hagyomnyrzsnek ksznheten ma csaknem mindent tudni lehet a korabeli kimonvisels jellegzetessgeirl s jelkprendszerrl. Inkbb a motvumok gazdagodsrl van sz, mintsem a kimon formai vltozsrl. A kimonhoz kaphat kellkek s kiegsztk trhza ugyancsak hatalmasra bvlt.
Az ezt kvet Taisho-kor (1912-1926) kimoni szolgltak mintul az egsz huszadik szzad kimonviseletnek. A msodik vilghbors veresg s a nyugati hats kvetkeztben a kimon elszr a frfiak krbl tnt el teljesen, majd lassan a nk is nyugati stlus ruhra cserltk az utcai viseletet, noha otthon, s klnsen nyron szvesebben hordtk a szmukra knyelmes, megszokott ruhikat.
Napjainkban a kimon mr kizrlag alkalmi viseletnek szmt: a gyerekek a sichi-go-san (sz szerint: ht-t-hrom, az ennyi ids gyerekek nnepe japnban, amikor elviszik ket a legkzelebbi templomba, s hagyomnyosan megnneplik, hogy „megrtk ezt a kort”) alkalmval viselnek csak kimont. A felnttek kzl a lnyok a Seijin-no-Hi (a felnttkor elrkezte, minden vben janur msodik htfjn tartjk, s minden az ppen 20. vt betlttt fiatal rszt vesz rajta) alkalmval kapnak egy furisode (振袖) nev kifejezetten hajadon lnyoknak sznt, hossz ujj, dszes kimont.
Ezt leszmtva kimont leginkbb eskvn, temetsen, teaceremnin szoks viselni. A kimon nyri vltozata, a yukata, amely pamutbl kszl, s mindssze egy rtegbl ll, nagyon npszer viselet Japnban mind a mai napig; ugyanis knyelmesebb benne elviselni a hsget. Nagyon sok vidki szlloda s fogad ad frdkpeny helyett vagy mellett a szlloda emblmjval elltott Yukatt a vendgeknek, hogy azok a hotel terletn abban kzlekedjenek; illetve ez a hagyomnyos viselet a nyri tzijtkok nzshez is.
Nhny divattervez, mint Hanae Mori, illetve nhny kimon gyrt cg, mint a Suzunoya, igyekeznek kzel hozni a kimont jbl a fiatalokhoz, ezrt elterjedtek az egszen modern mintk is: leoprd-minta, Pucci-minta, illetve egyes Disney rajzfilmekhez dediklt kimonfestsek is.
A kimon fajti
A kimon tpusai kztt kln kell vlasztani a formai elemeket s a dszt mintkat. Formai szempontbl klnbsget tesznk frfi s ni kimon kztt, illetve a ni kimonkon bell elklntjk az eskvi viseletet. A fennmarad rsz csakis az alapjn oszlik meg, hogy az adott kimonhoz mennyi anyagot hasznltak fel.
A kimon mrtkegysge a tan, egy tan egy 12 m x 37 cm hossz csikot jell egy bizonyos anyagbl. Egy tradicionlis ni kimon alapanyaga egy tan, egy furisode (lnyoknak val) kimonhoz, vagy a gsk tnchoz viselt kimonihoz kt tan anyag szksges. A ni kimon egy darabbl ll, melynek kt oldala szimmetrikus egymssal. A kimon ujjai nem egyenesen bvlnek, hanem az alkar s a csukl kztti rszen tallhat egy lecsng, zseb szer rsz - ez az, ami a tlcsrujj benyomst kelti.
Tomesode
A frjezett, illetve idsebb hlgyek alkalmi viselete a tomesode (留袖). ltalnos jellemzje, hogy egyetlen alapsznnel rendelkezik, amely komolyabb alkalmakkor (pl. temets) fekete (kurotomesode), mskor brmilyen szn (irotomesode). A kimon als rszn, vagyis a boka s a trd magassga kztt egyetlen, nagymret, s sszetett minta fut krbe. A Meiji-korban s a Taisho-korban ez a minta tkletesen szimmetrikus volt, s az alap httrszn legtbbszr lnk kk, mlyva vagy piros volt fiatal asszonyok esetben, idsebb hlgyeknl vilgos pasztellszn.
Mivel manapsg fiatal nk ritkn hordanak tomesodt, gy a sznes alapak teljesen eltntek szinte a piacrl. Csaldi esemnyek, mint eskv vagy temets sorn, ha a csald rendelkezik ilyennel, akkor fel kell tntetni rajta hrom, vagy t helyen a cmert (mon) is. Az egyes antik kimonk utlagos azonostsban hatalmas szerepe van ennek, mivel a Monten-ben (a japn cmerkatalgus) mind a 4590 japn nemesi csald cmere megtallhat.
Houmongi, Tsukesage
Ez a kt kimonfajta szabsra megegyezik a tomesode alakjval. Mindkettt ltogatba, vagy vendgek rkezshez vettk fel. A httr itt is egyszn.
A tsukesage (付け下げ) esetben a mintzat csaknem megegyezik az irotomesode (色留袖) mintjval, de itt a kimon aljn tallhat motvum aszimmetrikusan, a vele ellenttes oldalon lv ujjon kicsiben megismtldik.
A houmongi (訪問着) eredtileg ugyancsak alul rendelkezett mintval, amely azonban „felfel trekszik”, vagyis olyan benyomst kelt, mintha alulrl felfel haladna; megjelenik a kimon ujjnak als rszn, illetve a gallr krl is.
Kimono, komon
A kimono itt nem a klnbz fajtk gyjtneveknt jelenik meg, hanem egy bizonyos formjban. A szabs itt is a tomesode irnyt kveti, de a sznes httr eltt az egsz kimont bebortja egy bizonyos mintzat, mgpedig arnyosan. Ezt a fajta kimont ids hlgyek hordjk utcai viseletknt, de rgen ez volt a mindennapos ruhzat vsrlshoz, sthoz.
A komon a kimono olyan vltozata, amelyen ugyanaz a motvum (pttyk, apr virgok, apr kocka) ismtldik a teljes ruhn.
Furisode
A furisode (振袖) a legnagyobb, legszebb, legdszesebb kimon valamennyi kzl. A Meiji-korban a tomesode mintavilgt kvette, csak a furisode ujja ktszer olyan hossz volt, illetve gyakran a fldig is lert. Ksbb diavtba jttek a teljes hosszban mints furisodk, illetve az alap mintzatra rpl kisebb mintk is. Manapsg a ltez sszes szn- s formavilgban megtallhat, zlsnek megfelelen; az ujja vltozatlanul fldig r.
Frfi kimon
A frfi kimon hagyomnyosan kt rszbl ll: egy nadrgbl (hakama 袴) s egy kimon-ujj, vagyis a ni kimonkat kvet szabs, ugyanakkor rvid felsrszbl (haori 羽織). Rgen szoks volt a frfiak szmra is kimont viselni alul, s arra hzni a hakamt, illetve a fl venni kabtknt a haorit. A sznekre ltalban a visszafogottsg jellemz: a fekete, a szrke, a sttkk s a sttzld dominlnak. A frfi kimon egyetlen igazi dsze a haori ktje volt (amely a kt szrnyt kzpen sszefogta), ezt gyakran korlbl, elefntcsontbl faragtk, s kszerknt viseltk.
Uchikae
A Heian-korban kialakult fels kimon, amelynek als szeglye prnzott. Ma mr csak eskvre s sznhzi kosztmknt viselik.
Eskvi kimon
A japn eskvi viselet rendkvl sszetett, ugyanakkor sokoldal is. Fgg attl, hogy az adott eskv buddhista vagy sintoista szellemben kttetik-e meg, esetleg polgri hzassgktsrl van sz. De manapsg mr a tradcikon fell a menyasszony zlse is mrvad: vannak, akik a „fehr” eskvt preferljk, mg msok a szneset.
A hagyomnyos japn fehr eskvi kimon (shiromuku) tbb rtegbl ll: alsruhzatknt egy hfehr furisode (oh-furisode), fltte ltalban fehr uchikae, amely azonban lehet piros, arany, anyagban fnyes szlakkal tsztt, „hivalkodbb” is. Az eskvi viselet kiegsztje egy dszes parka s hozz val kalap.
Maru obi Az obi a kimon megktsre s dsztsre hasznlt szles v, frfiak s nk is hordjk. Anyagt tekintve a legegyszerbb pamuttl a legfinomabb kzi fests selyemig mindent felhasznltak. A leghivatalosabb viselet: egsz hosszban, mindkt oldalon dsztett.
Meghatrozott szlessge 33 cm, azonban egyedi megrendels alapjn lehetsg volt kisebb mretek ksztsre, amennyiben a vev ezt kvnta. Anyaga mints brokt vagy szttes, melyet gyakran aranyszllal dsztettek. Nagyon npszer volt, azonban elkpeszt ra s slya miatt mostanban legtbbszr hivatalos alkalmakkor s eskvkn hordjk.
Yukata
A yukata (浴衣) anyaga a tbbi kimonval szemben nem selyem, hanem pamutvszon. Csak nyron, mjustl szeptemberig szoks viselni, s nem vesznek al alsruhzatot. Tekintettel a mai fiatalokra legtbbszr elre megkttt obit (帯, おび) adnak hozz.
Megjelens
Rgen a kimonk hagyomnyosan csak selyembl kszlhettek, kivve a yukatt, amelyet akkor is pamutbl varrtak. A selyemnek klnfle vltozatait hasznltk, mint a rinzu (a damaszthoz hasonl, anyagban sztt mints selyem), a chirimen (kreppselyem), a kinsha (a chirimen selyem tovbb finomtott, nehz ess vltozata), a sha (kevsb finom szvs selyem), a ro (selyemszitaszvet), az aya-ori (selyemsvoly) illetve hira-ori (egyszer szvet).
A kimonk alapanyagn fell szmt mg a selyem feldolgozsa. Ma mr a legtbb kimon a kt forma kzl az egyikbe tartozik.
Shibori
A shibori technika leginkbb a batikolshoz hasonl. Egy rongylabdval viszik fel a festkanyagot a selyemre, ezzel alaktva ki a mintkat. A shibori techniknak kialakultak tobbi vllfajai is:
- Tsujigahana - a technika csaknem tszz ves, Itchiku Kubota volt a leghresebb mvsze, aki az Edo-korban lt, s az akkoriban tsujigahannak nevezett technikt alaktotta t, s alkotott gynyr mintkat; attl kezdve pedig csak az ltala kifejlesztett metdussal festett kimonkra hasznltk. A szoksos shibori technikt utlag gyakran aprlkos kzifestssel ltjk el, kitltve a nagyobb ter motvumokat.
- Kanako - a kanako sz zet jelent, a mintzat az z htn tallhat pttyk utn kapta a nevt; a festket elszrtan, pttyzve viszik fel az anyagra.
Yuzen
A yuzen-technika a Genroku korban (1688-1704) alakult ki, s Miyazaki Yuzensai festmvsz nevhez fzdik, aki Kiotban lt. A yuzen technika egyik fajtjt ezrt nevezik kyo-yuzennek, mg a msik hres festsi technikt kaga-yuzennek nevezik.
A yuzen eljrs sorn vszzadok ta vltozatlan recept szerint kszl, csupa termszetes anyagbl ll festkkel aprlkosan dsztik a mr kszen megvarrt, egyszn kimont. Az ilyen kzi fests sorn termszetesen minden darab klnbzik, ezrt csillagszati sszegekbe kerl.
Rgen Japnban volt hagyomnya annak, hogy a mg fel sem szabott egy, vagy kt tan hosszsg selyemre elre festettk fel a mintt, annak pedig a kiszabsa s az sszelltsa sorn a helyre kellett kerlnie. A frissen festett kyo-yuzen textlikat aztn Kiot folyjban, a Kamo-ban vente egyszer, a yuzen-nagashi nnepn egyszerre ztattk meg. ltalban ez volt az els s utols alkalom, hogy a mintt vz rhette.
Modern eljrsok
Napjaink kimoni mr sokkal visel-bartabbak mlt szzadi trsaiknl. Ma mr kszlnek kimonk mselyembl, elasztnnal kevert selyembl; a mintzatokat pedig kzi fests helyett leginkbb az anyagban sztt motvumok, a kitlt hmzs, esetenknt a nyomtatott motvumok vltottk fel.
A ma kszl kimonk mr mosgpben is moshatak, mg a rgi tpus selymet egyltaln nem rhette vz: ez az anyag elsznezdshez vezetett volna. A nagyon drga, kzzel festett kimonkat, ha folt esett rajtuk, teljes hosszukban foly vzbe ztattk, m ez legtbbszr csak halvnytott a folton, s azt nem tvoltotta el.
Napjainkban szmos hasznlt kimon piac s internetes bolt ltezik, ahol rgi, de pecstes, esetenknt szakadt kimonkat az eredeti ruknl vagy a tnyleges rtkknl jval olcsbban be lehet szerezni. m az antik, j llapot kimonk csaldon bell rkldnek; nem ritkn muzelis rtket kpviselve. Az ilyen darabok a gondos trolsnak s sszehajtogatsnak ksznheten a mai napig viselhetek.
Sznek s mintk
A kimon alapszne s mintzata fggtt a trsadalomban betlttt sttusztl, s sokkal inkbb az illet szrmazst, mintsem zlst tkrzte. A huszadik szzadban minden vtizednek megvolt a maga divatos motvum-rendszere, amely srn visszaksznt az akkoriban varrott darabokon.
|